— — — 2016-04-13 — — —

Kakkosen kevät

KM: Kliininen mikrobiologia

Kevätlukukausi alkoi kliinisellä mikrobiologialla. Kurssilla käytiin läpi tärkeimmät taudinaiheuttajina toimivat bakteerit ja virukset sekä farmakologian kurssilta tämän kurssin puolelle siirretyt mikrobilääkkeet. Harjoitustöitä oli paljon, kaikki laboratoriossa ja kaikki leppoisia. Opittiin mikrobien tunnistusmenetelmiä, värjäystä ja "kohokohtana" oman ulostenäytteen tutkiminen, joka oli lopulta melkoinen antikliimaksi, kun siinä ei oikein mikään kasvanut. Paljon opittavaa, mutta mukavasti aletaan siirtymään puhtaasti terveen elimistön opiskelusta myös kohti sairauksien oppimista. Jee.

RUOTSI(!)


Heti lukukauden alussa alkoi myös oma kammotuksieni kammotus ja painajaisten kohde: RUOTSI. Olin kirjoittanut ruotsista B:n yli 10 vuotta sitten, jonka jälkeen en kieltä pahemmin ollut käyttänyt. Tuntui, että osasin ainoastaan sanoa: "Jag heter en hund" muiden ollessa suoraan lukiosta tulleita, kaikesta L:n kirjoittaneita superihmisiä. Onneksi todellisuus oli se, että aivan kaikki rämmimme siellä kieliopin pohjamudissa. Lopulta tämä oli ihan mukava, tosin erittäin työläs kurssi. Kotitehtäviä oli jatkuvasti. Suullisen osion suurena testinä oli 10–15 minuutin esitelmän pitäminen valitsemastaan lääketieteellisestä aiheesta. En olisi vielä syyslukukaudella millään uskonut pärjääväni esitelmän kanssa niinkin hyvin kuin nyt pärjäsin. Kirjallisessa osuudessa oli yksi sanastopainotteinen välitentti ja kurssin lopussa luetun ymmärtämiseen ja kirjoitustaitoihin painottuva lopputentti. Tästä kurssista jäi hyvä mieli.

YTH: Ympäristöterveydehuolto

YTH on aiemmilla vuosikursseilla ollut ilmeisesti vasta viidentenä vuonna, mutta nyt uudessa curriculumissa kurssi siirtyi jo meille kakkoselle. Aiheena esimerkiksi hiukkaspäästöt, vesihuollon terveysvaikutukset ja viranomaisten yhteistyö ympäristölähtöisissä epidemioissa. Harmiton pikku kurssi.

YLPA: Yleinen patologia

YLPAn tentti oli eilen. YLPA jatkoi siitä mihin viime vuonna histologiassa jäätiin. Käsiteltiin tulehdusta, soluvaurioita, tromboosia, embolioita ja kasvaimia. Luennoilla opittiin teoria ja harjoitustöissä katseltiin virtuaalimikroskooppikuvia. Harjoitukset toteutettiin nyt niin, että aina harjoituskerralla läpikäytävät aiheet oli jaettu opiskelijaryhmille, joista yksi tai kaksi henkilöä per harjoituskerta tuli opettajan työpisteelle ja esitteli näytteen teoriaa ja mikroskooppikuvat koko isolle ryhmälle. Opettaja kommentoi aina, jos opiskelijat meinasivat unohtaa jotakin tai olivat ymmärtäneet asian väärin. Kaikki seurasivat omaa lähintä näyttöään, joten esitelmöidessä ei ollut oloa, että esiintyisi suuren suurelle yleisölle. Huomattavasti opettavaisempi työskentelytapa kuin viime vuoden täysin opettajavetoinen harjoitus.

SFL: Systemaattinen farmakologia ja toksikologia

Tässä kurssissa on NIIN PALJON ASIAA, että pää räjähtää. Tehtäviä on jatkuvasti, neljä välitentti ja suuri lopputentti. Koko ajan on tunne, että olen todella paljon jäljessä, enkä enää millään kerkeä oppimaan kaikkea toukokuun loppuun mennessä. Onneksi YLPA on nyt ohi, joten voin keskittyä täysin tähän.

Tietoja minusta

Oma kuva
31-vuotias, medianomiksi 2010 valmistunut. Nyt suuntana uusi ura lääkärinä - lääkiksen toinen vuosi meneillään. Twiittejä täältä: https://twitter.com/Eriatri