— — — 2015-02-25 — — —

Opiskelutekniikoista

Kursseja on nyt takana jo useampi ja tapani oppia vielä muuttuvat varmasti, mutta tässä hieman aiempia tekstejä tarkempi kuvaus tämänhetkisestä tilanteesta.

Luennot

Luennoilla käyn lähes aina, vaikka pakollisia luentoja ei juuri ole. Tulen luennoille viime tingassa, mutta paria lipsahdusta lukuunottamatta en ikinä myöhässä. Paikka löytyy yleensä salin takaosasta kahden syyn takia: parempi ergonomia, koska kuva on hieman alaviistossa sekä vähemmän ihmisiä takana tuijottamassa esim. koneeni ruutua.

Luentojen aikana olen hieman luennosta riippuen toiminut kolmella tavalla:
  1. Anatomian luentojen aikana keskityn vain ja ainoastaan kuuntelemiseen. Joskus piirtelen jotain pientä, helppoa ja tuttua antamatta sen haitata keskittymistäni.
  2. Solubiologian ja molekyylibiologian luennoilla kirjoitan joskus muistiinpanoja tietokoneella. Ainoastaan kymmensormijärjestelmä on tarpeeksi nopea, jotta muistiinpanojen tekeminen ei vie aikaa luentoon keskittymiseltä.
  3. Joidenkin pakollisten ja ei-haastavien luentojen aikana olen sortunut tekemään töitä.

Molekyylibiologian ja -genetiikan luentomuistiinpanoja

Luennoilla tahdon kuulla vain ja ainoastaan luennoitsijan. Kaikki pienetkin supinat, kikatukset jne. häiritsevät hämmentävän paljon luennon aikana. Tuki- ja liikuntaelimistön luentojen aikana oli aina täydellinen rauha ja nautin siitä suuresti. Soraton ja mobigen luentojen aikana ihmisiä valuu saliin vielä 15 min luennon alkamisen jälkeen ja 15 min ennen luennon loppua porukka alkaa jo valua hiljalleen ulos. Äärimmäisen häiritsevää, ja epäkohteliasta luennoitsijaa kohtaan.

Suuri tavoitteeni on aina tutustua luennon aiheeseen luentoa edeltävänä päivänä esim. lukemalla aiheesta oppikirjasta tai lukemalla luentoslidet jo etukäteen, mutta käytännössä näin ei tapahdu kuin hyvin satunnaisesti. Kun tapahtuu, niin luennosta saa kieltämättä huomattavasti enemmän irti.

Muistiinpanot

Kissa on jättänyt TLA:n kirjan kanteen omat muistiinpanonsa

TLA:sta, EANista ja EMBistä olen kirjoittanut käsin aina viimeistään viikonloppuna kuluneen viikon luennoista omat muistiinpanoni, jotka ovat pitkälti luentoslidejen kopioita muutamilla täydennyksillä. Tuloksena on mukava pieni kirjanen, joita oikeasti käytän kurssin loputtuakin asioiden tarkastamiseen. (Kynisteille tiedoksi: Paperina Victoria's Journals Venzi ja kyninä Lamy Safari M sekä Lamy Al-Star EF ja 1.1, musteena Pilot Iroshizuku Take-Sumi.)

Embryologian muistiinpanoja ja Lamy Al-Star

Muiden kurssien muistiinpanojen kanssa en ole sidottu mihinkään tiettyyn systeemiin, vaan kirjoitan joskus koneelle, joskus paperille ja monesti en minnekään mitään.

Oppimateriaali

Pääasiallisena oppimateriaalina käytän moodleen ilmestyviä luentoslidejä. Olen tähän mennessä ostanut myös kaikki viralliset kurssikirjat, mutta niiden hyödyntäminen on ollut todella ahkeraa ainoastaan anatomian kurssien kanssa. Anatomiassa ahkerassa käytössä oli myös iPadilla ja iPhonessa Essential Anatomy 5 ja Sobotta Anatomy Atlas -appi. Arvostan myös suuresti, jos kirjan mukana tulee koodi, jolla pääsee lukemaan kirjasta myös sähköistä versiota. Esim. Gray's Anatomy for Students ja Medical Biochemistry käyttävät molemmat hyvää Elsevierin Student Consult -palvelua, jossa on koko kirja luettavissa. E-versioon voi tehdä myös muistiinpanoja ja alleviivauksia, jotka synkronoituvat eri laitteiden kesken välittömästi - näppärää.

Tenttiin lukeminen

Tarkoitukseni on välttyä varsinaiselta tenttiin lukemiselta kokonaan. Käytän siis koko kurssille varatun ajan myös tenttiin lukemiseen. Lopussa teen vain pienen kertauksen etenkin hankalimmista asioista. Tenttipaniikki olisi tarkoitus välttää kokonaan. Tähän mennessä tulokset ovat olleen kohtalaisen hyvät.

Tietoja minusta

Oma kuva
31-vuotias, medianomiksi 2010 valmistunut. Nyt suuntana uusi ura lääkärinä - lääkiksen toinen vuosi meneillään. Twiittejä täältä: https://twitter.com/Eriatri