— — — 2015-02-02 — — —

Ensimmäinen ura

Olen nyt toisen uran uurtaja, mutta mikä olikaan se ensimmäinen ura?

Edelliseen - tai oikeastaan nykyiseen - ammattiini päädyin epämääräisen arpomisen kautta. Lukioaikana tahdoin välillä insinööriksi, välillä graafikoksi ja joskus helikopterilentäjäksi. Lääkärin ammattia en oikeastaan edes harkinnut. Kun valinnan aika kävi, hain samaan paikkaan, jonne kaverinikin: Evtek-muotoiluinstituuttiin 3D-visualisointia opiskelemaan. Pääsin ensiyrittämällä, kaveri ei.



Opiskelujen aikana alkoi kehittyä suuri into päästä animaattoriksi. Ostin animaatiokirjoja, seurasin animaatiosivustoja, tein omatoimisesti animaatioharjoituksia ja päädyin myös Anima Vitaeen työharjoitteluun animoimaan elokuvaa. Hienoa! Harjoittelun lopuksi tuli YT:t ja animaattorit potkittiin pihalle. Tyly ensikosketus alaan. Into animaattorin ammattia kohtaan laantui - animaatiota kohtaan ei.

Viimeisen vuoden keväällä alkoivat kaikki kurssit olla kasassa ja opinnäytetyökin oli jotakuinkin hyvällä mallilla. Lähettelin työhakemuksia ympäriinsä niin mainostoimistoihin kuin pelistudioihinkin: kaikkialle, missä tiesin olevan töissä 3D-graafikoita. Yksi lähettämistäni maileista osui ja upposi. Pienen testityön jälkeen olinkin jo töissä Redlynxillä 3D-graafikkona (12.4.2010). Näihin aikoihin ajatus lääkiksestä oli jo mielessä. Mitään en asian eteen silti tehnyt.


Redlynxillä teimme pienellä porukalla MotoHerozin Wii-konsolille ja siitä myöhemmin version iOS-laitteille. Tässä välissä Ubisoft tuli ja osti Redlynxin. MotoHeroz-projekteissa vastasin kaikesta 3D-grafiikasta ja mobiiliversiossa siirryin tekemään myös kenttä- sekä pelisuunnittelua.


Ensimmäinen täysin Ubisoftin alaisena käynnistetty projekti oli Trials Frontier, jossa päädyin saamaan muutaman mutkan kautta tittelin "Lead Artist". Projekti - ja koko firma - paisui melkoista vauhtia. Meillä oli mukava porukka, mutta touhu tuntui koko ajan ontolta. Frontieria tehdessä aloin lukemaan tosissani uudestaan lukiokirjoja. Lukiosta oli kuitenkin jo lähes kymmenen vuotta, joten työtä oli edessä paljon!


2013 hain ensimmäisen kerran Kuopion yleiselle, mutta en päässyt. 0,25 pistettä lisää ja olisin päässyt. Ugh. Kaipuu muutokselle oli tässä vaiheessa niin suuri, että irtisanouduimme samassa projektissa pääkoodarina toimivan työkaverin kanssa ja pistimme oman pienen pelifirmamme pystyyn. Oli silti aivan selvää, että haen seuraavana keväänä uudestaan Kuopion yleiselle.

Jälleen kiemuroiden ja koukeroiden kautta päädyimme siihen, että firma jää taka-alalle ja siirryimme työntekijöiksi entisten Redlynxiltä tuttujen kavereiden firmaan: Frogmindiin. Projektina oli/on palkintoja kahminut Badland. Työtehtävät muuttuivat tässä vaiheessa kenttien ja käyttöliittymän suunnitteluksi sekä sekalaiseksi graafikon työksi.


2014 hain uudelleen, pääsin sisään ja täällä Kuopiossa nyt olen. Kesällä 2014 muutettiin Vantaan Kartanonkoskelta Kuopion keskustaan. Siirryin sille toiselle uralle.

Olen tosin edelleen osittain kiinni vanhassa ammatissani. Opintorahaa en ole vielä edes hakenut, vaan rahoitan opiskeluni etätöitä tekemällä. Olen kuitenkin tiukasti Frogmindissa mukana edelleen. Ja kun työkaluina on läppäri ja/tai iPad, niin hommia voi tehdä vaikka luentosalissa, jos siltä tuntuu... tai pe-la -yönä.

Siitä, miksi lopulta päädyin hakemaan lääkikseen, kirjoitan joskus toiste.





Tietoja minusta

Oma kuva
31-vuotias, medianomiksi 2010 valmistunut. Nyt suuntana uusi ura lääkärinä - lääkiksen toinen vuosi meneillään. Twiittejä täältä: https://twitter.com/Eriatri